Kako se polaže za motor u Srbiji

Kako se polaže za motor u Srbiji – teorija i praksa

Vožnja motora podrazumeva veliku odgovornost u saobraćaju, pre svega prema sebi, a onda i prema drugima. Ova veština zaista može pružiti potpun osećaj slobode onima koji poseduju motor i koji su ljubitelji brzine i adrenalina.

Ali da bi neko upravljao motociklom, mora da položi testove i vožnju, kao što je to slučaj sa onima koji žele dozvolu za automobil. Proces polaganja uključuje teorijske testove i praksu, polaganje ispita i određene starosne i zdravstvene uslove.

Odgovor na pitanje kako se polaže za motor mora početi sa time da u Srbiji postoje različite kategorije vozačkih dozvola za motocikle: AM, A1, A2 i A. Svaka od njih ima svoje specifične zahteve i ograničenja.

A kategorija podrazumeva mogućnost upravljanja vozilom neograničene snage, dok ostale nose ograničenja po pitanju brzine, veličine i snage motocikla.

Kategorije vozačkih dozvola

Bezbednost svih učesnika u saobraćaju, uključujući vozača i putnika na motoru, mora biti glavni prioritet
Bezbednost svih učesnika u saobraćaju, uključujući vozača i putnika na motoru, mora biti glavni prioritet

AM kategorija

Odnosi se na vozila kao što su mopedi, laki tricikli i četvorocikli do 50 cm³. Maksimalna brzina vozila koja pokrivaju ovu kategoriju iznosi 45 km/h.

Kandidat koji polaže za vožnju ovakvih motocikala ne mora biti punoletan. Oni koji žele, za dozvolu AM kategorije mogu polagati već sa 16 godina.

  • Obuka podrazumeva 40 časova teorije i 20 časova prakse.
  • Ispit se sastoji od teorijskog testa i praktične vožnje na poligonu i u saobraćaju.

A1 kategorija

Ova kategorija odnosi se na motocikle do 125 cm³ i snage do 11 kW. Minimalna starost kandidata je 16 godina.

  • Obuka, kao i kod prethodne kategorije, podrazumeva 40 časova teorije i 20 časova prakse.
  • Ispit je takođe isti i obuhvata teorijski test i praktičnu vožnju na poligonu i u saobraćaju.

A2 kategorija

Ova kategorija podrazumeva motocikle do 35 kW i odnosa snage i mase do 0,2 kW/kg. Kandidati za dozvolu ove kategorije moraju imati navršenih 18 godina.

  • Obuka je iste strukture kao i za prethodne dve kategorije – 40 časova teorije i 20 časova prakse.
  • Ispit se sastoji od teorijskog testa i praktične vožnje na poligonu i u saobraćaju.

A kategorija

Ovo je, žargonski rečeno, ,,najteža” kategorija i obuhvata motocikle bez ograničenja snage.

Minimalna starost kandidata mora biti 24 godine, a u slučaju da on već ima dozvolu za A2 kategoriju najmanje dve godine, za A kategoriju može polagati već sa navršenih 20 godina starosti.

  • Obuka se ne razlikuje u odnosu na ostale kategorije i obuhvata 40 časova teorije i 20 časova prakse.
  • Ispit je takođe isto koncipiran, pa kandidati moraju položiti teorijski test i praktičnu vožnju na poligonu i u saobraćaju.

Kako izgleda proces polaganja vozačkog ispita za motocikle?

Prvi korak svakako je prijava u izabranu auto-školu koja nudi obuku za ove kategorije vozila.

Kandidat sa sobom mora poneti sledeća dokumenta:

  • Ličnu kartu,
  • Lekarsko uverenje za odgovarajuću kategoriju,
  • Uverenje o položenom ispitu iz prve pomoći, u slučaju da kandidat ne poseduje vozačku dozvolu B kategorije.

Zatim se, po programu, pristupa teorijskoj nastavi, na kojoj kandidati uče o ponašanju vozača, saobraćajnim znacima i propisima, vrstama puteva, pravilima vožnje u karakterističnim uslovima, a jedan deo obuke posvećen je ovlašćenjima saobraćajne policije i posledicama kršenja saobraćajnih propisa.

Ukoliko kandidat već ima dozvolu B ili neke druge kategorije, ovaj deo obuke može biti skraćen na 7 časova – 5 časova teorije i 2 časa vežbi.

Po završenoj teorijskoj obuci sledi ispit koji se sastoji od testa sa pitanjima iz oblasti saobraćajnih propisa i bezbednosti. Kandidat je u obavezi da tačno odgovori na najmanje 85% pitanja da bi položio ispit.

Praktične vežbe koje kandidati izvode na zatvorenom poligonu radi provere veštine upravljanja motorom pre izlaska na saobraćaj
Praktične vežbe koje kandidati izvode na zatvorenom poligonu radi provere veštine upravljanja motorom pre izlaska na saobraćaj

Naredni korak je praktična obuka koja obuhvata 20 časova vožnje. Na tim časovima kandidati rade vežbe na poligonu i susreću se sa vožnjom u saobraćaju.

Uče kako da upravljaju motociklom, pravilno koče, skreću i kako da se ponašaju u različitim situacijama koje ih mogu zateći na putu.

Nakon završene praktične obuke, smatra se da je kandidat spreman i za praktičan ispit koji se sastoji iz dva dela:

  • Polaganje na poligonu: Kandidat izvodi vežbe poput vožnje u obliku broja 8, slalom vožnje između čunjeva, ubrzanja i kočenja.
  • Vožnja u saobraćaju: U drugom delu praktičnog ispita, kandidati voze motocikl u realnim saobraćajnim uslovima, pod nadzorom instruktora, prateći njegova uputstva.

Kada se obuka uspešno završi, poslednji korak je izdavanje vozačke dozvole za izabranu kategoriju, koju izdaje MUP, uz uvid u dokumentaciju koju priprema auto-škola.

Po završetku polaganja, auto-škola priprema sledeća dokumenta:

  1. Zapisnik o teorijskom ispitu – sadrži podatke o datumu, mestu polaganja, identitetu kandidata i rezultatima ispita
  2. Zapisnik o praktičnom ispitu – obuhvata informacije o toku praktičnog ispita, uključujući ocene ispitivača i eventualne primedbe
  3. Potvrda o završenoj obuci – dokaz da je kandidat uspešno završio propisani broj časova teorijske i praktične obuke
  4. Uverenje o položenom ispitu iz prve pomoći – ako kandidat nije prethodno dostavio ovaj dokument, auto-škola ga prilaže
  5. Lekarsko uverenje – potvrda o zdravstvenoj sposobnosti kandidata za upravljanje vozilima odgovarajuće kategorije
dozvola za motor u Srbiji
Vožnja motocikla različitih kategorija zahteva ozbiljnu pripremu i posvećenost

Oprema za motocikliste

Kako bi po propisima stupila u saobraćaj, osoba koja vozi motocikl mora da ima odgovarajuću opremu koja je propisana članom 91. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima:

  • Zaštitnu kacigu: Homologovanu i pravilno zakopčanu. Obavezna je i za putnike na motociklu.
  • Reflektujući prsluk: Preporučuje se nošenje radi bolje vidljivosti, posebno u uslovima kada je ona smanjena.
  • Odeću i obuću: Preporuka je nošenje zaštitne odeće i obuće radi zaštite u slučaju pada.

Prekršaji i kazne

Prekršaji koji se najčešće kažnjavaju i mogu dovesti do ozbiljnih posledica:

  • Nenošenje kacige: Novčana kazna od 10.000 dinara
  • Vožnja bez dozvole: Novčana kazna od 15.000 do 30.000 dinara ili zatvor do 30 dana
  • Prekoračenje brzine: Kazne variraju, maksimalna do 120.000 dinara, a mogu uključivati i zatvor, kaznene poene i zabranu vožnje
  • Vožnja pod uticajem alkohola (do 0,5 promila): Novčana kazna od 5.000 dinara
  • Nasilnička vožnja: 15–17 kaznenih poena, 60 dana zatvora, zabrana vožnje od najmanje 9 meseci

Vožnja motocikla – maksimalna sloboda i maksimalan oprez

Oni koji polažu za dozvolu bilo koje od ovih kategorija moraju imati visoku svest o tome koliko potencijalno opasna ta vožnja može biti.

Sloboda i adrenalin koje nosi upravljanje motociklom dolaze sa cenom koja podrazumeva maksimalnu odgovornost i oprez. Vozači motocikala i njihovi putnici direktno su izloženi svim opasnostima neodgovorne, neoprezne i prebrze vožnje.

Polaganje za neku od kategorija motocikala znači da se sva ta odgovornost prihvata i da osoba koja je kandidat za dozvolu veruje u sebe, da je pouzdana, svesna i savesna.

Ljubav prema motorima, kao i svaka druga, donosi životnu ispunjenost i radost, ali ova karakteristična vrsta ljubavi sa sobom povlači rizike koji mogu imati nepopravljive posledice.

Bezbednost vozača i putnika na motoru, kao i svih ostalih učesnika u saobraćaju, moraju ostati na prvom mestu.

Nazad Na Vrh