Vožnja motora podrazumeva veliku odgovornost u saobraćaju, pre svega prema sebi, a onda i prema drugima. Ova veština zaista može pružiti potpun osećaj slobode onima koji poseduju motor i koji su ljubitelji brzine i adrenalina.
Ali da bi neko upravljao motociklom, mora da položi testove i vožnju, kao što je to slučaj sa onima koji žele dozvolu za automobil. Proces polaganja uključuje teorijske testove i praksu, polaganje ispita i određene starosne i zdravstvene uslove.
Odgovor na pitanje kako se polaže za motor mora početi sa time da u Srbiji postoje različite kategorije vozačkih dozvola za motocikle: AM, A1, A2 i A. Svaka od njih ima svoje specifične zahteve i ograničenja.
A kategorija podrazumeva mogućnost upravljanja vozilom neograničene snage, dok ostale nose ograničenja po pitanju brzine, veličine i snage motocikla.
Kategorije vozačkih dozvola

AM kategorija
Odnosi se na vozila kao što su mopedi, laki tricikli i četvorocikli do 50 cm³. Maksimalna brzina vozila koja pokrivaju ovu kategoriju iznosi 45 km/h.
Kandidat koji polaže za vožnju ovakvih motocikala ne mora biti punoletan. Oni koji žele, za dozvolu AM kategorije mogu polagati već sa 16 godina.
- Obuka podrazumeva 40 časova teorije i 20 časova prakse.
- Ispit se sastoji od teorijskog testa i praktične vožnje na poligonu i u saobraćaju.
A1 kategorija
Ova kategorija odnosi se na motocikle do 125 cm³ i snage do 11 kW. Minimalna starost kandidata je 16 godina.
- Obuka, kao i kod prethodne kategorije, podrazumeva 40 časova teorije i 20 časova prakse.
- Ispit je takođe isti i obuhvata teorijski test i praktičnu vožnju na poligonu i u saobraćaju.
A2 kategorija
Ova kategorija podrazumeva motocikle do 35 kW i odnosa snage i mase do 0,2 kW/kg. Kandidati za dozvolu ove kategorije moraju imati navršenih 18 godina.
- Obuka je iste strukture kao i za prethodne dve kategorije – 40 časova teorije i 20 časova prakse.
- Ispit se sastoji od teorijskog testa i praktične vožnje na poligonu i u saobraćaju.
A kategorija
Ovo je, žargonski rečeno, ,,najteža” kategorija i obuhvata motocikle bez ograničenja snage.
Minimalna starost kandidata mora biti 24 godine, a u slučaju da on već ima dozvolu za A2 kategoriju najmanje dve godine, za A kategoriju može polagati već sa navršenih 20 godina starosti.
- Obuka se ne razlikuje u odnosu na ostale kategorije i obuhvata 40 časova teorije i 20 časova prakse.
- Ispit je takođe isto koncipiran, pa kandidati moraju položiti teorijski test i praktičnu vožnju na poligonu i u saobraćaju.
Kako izgleda proces polaganja vozačkog ispita za motocikle?
Prvi korak svakako je prijava u izabranu auto-školu koja nudi obuku za ove kategorije vozila.
Kandidat sa sobom mora poneti sledeća dokumenta:
- Ličnu kartu,
- Lekarsko uverenje za odgovarajuću kategoriju,
- Uverenje o položenom ispitu iz prve pomoći, u slučaju da kandidat ne poseduje vozačku dozvolu B kategorije.
Zatim se, po programu, pristupa teorijskoj nastavi, na kojoj kandidati uče o ponašanju vozača, saobraćajnim znacima i propisima, vrstama puteva, pravilima vožnje u karakterističnim uslovima, a jedan deo obuke posvećen je ovlašćenjima saobraćajne policije i posledicama kršenja saobraćajnih propisa.
Ukoliko kandidat već ima dozvolu B ili neke druge kategorije, ovaj deo obuke može biti skraćen na 7 časova – 5 časova teorije i 2 časa vežbi.
Po završenoj teorijskoj obuci sledi ispit koji se sastoji od testa sa pitanjima iz oblasti saobraćajnih propisa i bezbednosti. Kandidat je u obavezi da tačno odgovori na najmanje 85% pitanja da bi položio ispit.

Naredni korak je praktična obuka koja obuhvata 20 časova vožnje. Na tim časovima kandidati rade vežbe na poligonu i susreću se sa vožnjom u saobraćaju.
Uče kako da upravljaju motociklom, pravilno koče, skreću i kako da se ponašaju u različitim situacijama koje ih mogu zateći na putu.
Nakon završene praktične obuke, smatra se da je kandidat spreman i za praktičan ispit koji se sastoji iz dva dela:
- Polaganje na poligonu: Kandidat izvodi vežbe poput vožnje u obliku broja 8, slalom vožnje između čunjeva, ubrzanja i kočenja.
- Vožnja u saobraćaju: U drugom delu praktičnog ispita, kandidati voze motocikl u realnim saobraćajnim uslovima, pod nadzorom instruktora, prateći njegova uputstva.
Kada se obuka uspešno završi, poslednji korak je izdavanje vozačke dozvole za izabranu kategoriju, koju izdaje MUP, uz uvid u dokumentaciju koju priprema auto-škola.
Po završetku polaganja, auto-škola priprema sledeća dokumenta:
- Zapisnik o teorijskom ispitu – sadrži podatke o datumu, mestu polaganja, identitetu kandidata i rezultatima ispita
- Zapisnik o praktičnom ispitu – obuhvata informacije o toku praktičnog ispita, uključujući ocene ispitivača i eventualne primedbe
- Potvrda o završenoj obuci – dokaz da je kandidat uspešno završio propisani broj časova teorijske i praktične obuke
- Uverenje o položenom ispitu iz prve pomoći – ako kandidat nije prethodno dostavio ovaj dokument, auto-škola ga prilaže
- Lekarsko uverenje – potvrda o zdravstvenoj sposobnosti kandidata za upravljanje vozilima odgovarajuće kategorije

Oprema za motocikliste
Kako bi po propisima stupila u saobraćaj, osoba koja vozi motocikl mora da ima odgovarajuću opremu koja je propisana članom 91. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima:
- Zaštitnu kacigu: Homologovanu i pravilno zakopčanu. Obavezna je i za putnike na motociklu.
- Reflektujući prsluk: Preporučuje se nošenje radi bolje vidljivosti, posebno u uslovima kada je ona smanjena.
- Odeću i obuću: Preporuka je nošenje zaštitne odeće i obuće radi zaštite u slučaju pada.
Prekršaji i kazne
Prekršaji koji se najčešće kažnjavaju i mogu dovesti do ozbiljnih posledica:
- Nenošenje kacige: Novčana kazna od 10.000 dinara
- Vožnja bez dozvole: Novčana kazna od 15.000 do 30.000 dinara ili zatvor do 30 dana
- Prekoračenje brzine: Kazne variraju, maksimalna do 120.000 dinara, a mogu uključivati i zatvor, kaznene poene i zabranu vožnje
- Vožnja pod uticajem alkohola (do 0,5 promila): Novčana kazna od 5.000 dinara
- Nasilnička vožnja: 15–17 kaznenih poena, 60 dana zatvora, zabrana vožnje od najmanje 9 meseci
Vožnja motocikla – maksimalna sloboda i maksimalan oprez
Oni koji polažu za dozvolu bilo koje od ovih kategorija moraju imati visoku svest o tome koliko potencijalno opasna ta vožnja može biti.
Sloboda i adrenalin koje nosi upravljanje motociklom dolaze sa cenom koja podrazumeva maksimalnu odgovornost i oprez. Vozači motocikala i njihovi putnici direktno su izloženi svim opasnostima neodgovorne, neoprezne i prebrze vožnje.
Polaganje za neku od kategorija motocikala znači da se sva ta odgovornost prihvata i da osoba koja je kandidat za dozvolu veruje u sebe, da je pouzdana, svesna i savesna.
Ljubav prema motorima, kao i svaka druga, donosi životnu ispunjenost i radost, ali ova karakteristična vrsta ljubavi sa sobom povlači rizike koji mogu imati nepopravljive posledice.
Bezbednost vozača i putnika na motoru, kao i svih ostalih učesnika u saobraćaju, moraju ostati na prvom mestu.